Tydzień o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej oraz Tydzień o Budowaniu Relacji

W dniach od 29 września do 3 października w naszej szkole, realizowany był Tydzień o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej, zainicjowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Głównym celem prowadzonych działań było budowanie bezpiecznego i wspierającego środowiska w szkole, zwiększenie świadomości na temat różnych form przemocy, promowanie postaw opartych na szacunku, empatii i odpowiedzialności. W przedsięwzięcie zaangażowani byli uczniowie klas 1-8, nauczyciele oraz rodzice. W ramach tygodnia szkoła podjęła wiele działań profilaktycznych ze szczególnym uwzględnieniem cyberprzemocy. Odbyły się spotkania psychologa szkolnego z uczniami, poświęcone profilaktyce przemocy rówieśniczej oraz cyberprzemocy. Przypomniano uczniom najważniejsze informacje dotyczące zgłaszania sytuacji problemowych w szkole. Pedagog specjalny prowadził zajęcia z uczniami wszystkich klas, podczas których czytane były bajki terapeutyczne dotyczące emocji, agresji i jej przejawów. Działania te miały wspierać dzieci w rozpoznawaniu i nazywaniu emocji, rozwijaniu empatii oraz kształtowaniu pozytywnych sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i konfliktami. Uczniowie w klasach tworzyli także plakaty z hasłami, hasztagami przeciw przemocy, hasłami wspierającymi empatię i relacje, budującymi odpowiedzialność i świadomość. W widocznym miejscu na korytarzu szkolnym umieszczono na tablicy materiały profilaktyczne dla uczniów. Z kolei podczas godzin wychowawczych, edukacji wczesnoszkolnych nauczyciele przeprowadzili w klasach: rozmowy na temat sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami, ćwiczenia rozwijające umiejętność współpracy oraz scenki dramowe ilustrujące pozytywne sposoby rozwiązywania konfliktów. Omówiono również zagadnienie przemocy rówieśniczej – czym jest przemoc, jakie może przybierać formy (fizyczna, werbalna, psychiczna, cyberprzemoc), jakie są jej skutki dla ofiar i sprawców oraz jak można jej przeciwdziałać poprzez reagowanie, zgłaszanie, wspieranie osób pokrzywdzonych i budowanie kultury szacunku w klasie.
Podczas prowadzonych działań wykorzystano także materiały profilaktyczne nadesłane przez Departament Wychowania i Profilaktyki w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Wybrane materiały profilaktyczne rozpowszechniono wśród całej społeczności szkolnej.
Podjęte działania wpisują się w treści programu wychowawczo- profilaktycznego szkoły oraz główne kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/26, pkt.4.
Karolina Niespodziańska
Jolanta Piekarczyk
Katarzyna Hofman
Zdj. K.N.
Więcej zdjęć:
Pozostałe aktualności
-

Mikołajki
-

„Kopciuszek” malowany piaskiem – mikołajkowy wyjazd
-

„Mały Książę” – piaskiem malowany
-

Podsumowanie Tygodnia Dbania o Relacje
-

Akcja „Podaj mydło!” w Szkole Podstawowej w Miłaczewie
-

Co mi w duszy gra?
-

Udział uczniów kl. VIII w projekcie „Warsztaty zawodoznawcze” w Zespole Szkół nr 1 w Liskowie
-

„Miś w Twoim ulubionym miejscu” - wyróżnienie
-

Zabawy andrzejkowe
-

„Dzień Pluszowego Misia”
-

Teatr iluzji w naszej szkole
-

Atomówki na XVII Turnieju Tańca
-

Powiatowe Igrzyska Młodzieży Szkolnej w Drużynowym Tenisie Stołowym
-

Drużynowe Mistrzostwa Powiatu Tureckiego Dziewcząt i Chłopców w Tenisie Stołowym w ramach XXVII Igrzysk Dzieci
-

Listopadowa audycja muzyczna