
W ramach projektu ,,Im więcej czytasz, tym więcej wiesz” uczniowie klasy pierwszej swoją przygodę z czytelnictwem rozwijali słuchając książki Wojciecha Widłaka „Pan Kuleczka”. Raz w tygodniu dzieci słuchały kolejnych rozdziałów książki czytanych przez wychowawcę. Następnie każde dziecko miało za zadanie wykonać ilustrację do danego rozdziału. W ten sposób powstała ilustrowana książka, w której zaprezentowano przygody Pana Kuleczki i jego przyjaciół. Podsumowaniem projektu była scenka, w której pierwszaki zamienili się w Pana Kuleczkę i jego przyjaciół prezentując jeden dzień z ich życia. Dzieci napisały także piosenkę o swoim ulubionym bohaterze. Zainteresowały się literaturą dziecięcą i zrozumiały, że książka może być ich największym przyjacielem – sposobem na smutek i nudę.
Klasa II realizowała projekt ,,Kto czyta nie błądzi!". Celem projektu było wdrażanie do samodzielnego czytania książek. W ramach projektu uczniowie odwiedzili bibliotekę szkolną i wspólnie wybrali książkę Grzegorza Kasdepke pt: ,,Kuba i Buba, czyli awantura do kwadratu". Następnie dobrze czytający uczniowie podczas zajęć czytali kolejne jej rozdziały. Wszyscy uczniowie wyszukiwali w dowolnych źródłach informacji o autorze. Wspólnie wykonali plakat oraz każdy uczeń namalował ilustrację do fragmentu książki, który mu się najbardziej podobał. Uczniowie nauczyli się piosenki pt:,, Przygoda z czytaniem", którą zaprezentowali podczas szkolnego festiwalu.
„Psie troski" czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca - Toma Justyniarskiego przedstawiła kl. III, która realizowała projekt klasowy „Książkę mam, więc nie jestem sam”. Głównym celem była poprawa stanu czytelnictwa i wyrabianie nawyków spędzania czasu wolnego z książką. Do przeczytanej wspólnie z rodzicami książki uczniowie zorganizowali wystawę ilustracji „Moje najciekawsze wydarzenie” i „Okładka do książki” oraz album „Lubię czytać”. Na zajęciach edukacyjnych przygotowali plakat – reklamę książki, układali rymowanki i wiersze oraz śpiewali piosenki. Przeprowadzili konkurs „Czy znasz tę książkę” oraz przedstawili scenkę z samodzielnie ułożonym dialogiem głównych bohaterów książki. Pogłębili swoją wiedzę na temat prawdziwej przyjaźni i zrozumieli jak ważna jest ona w życiu ludzi i zwierząt. Podjęte działania przyczyniły się do rozbudzenia zainteresowania czytaniem książek oraz pokazały potrzebę wspólnego spędzania czasu z rodzicami i z książką.
O „Dynastii Miziołków” Joanny Olech opowiedziała kl. IV w projekcie „Rodzinka Miziołków bawi i wzrusza”. Celem projektu była: poprawa stanu czytelnictwa w klasie, wyrabianie nawyków właściwego spędzania czasu, wyszukiwanie potrzebnych informacji. Odbyły się zajęcia muzyki, lekcje biblioteczne i wychowawcze oraz samodzielna praca uczniów w grupach. Podczas trwania projektu uczniowie opisywali bohaterów książki, pisali list do Miziołka, przygotowali komiks, plakat i hasła reklamujące książkę oraz piosenkę i krótką dramę o bohaterach. Uczniowie prezentowali swoje prace w klasie oraz w czasie Szkolnego Festiwalu Książki. Wyrażali opinię, że chętnie przeczytają jeszcze inną książkę Joanny Olech. Projekt przyczynił się do integracji klasy.
Realizując projekt ,,Książka jest dobra na wszystko” klasa V zaprezentowała się na podstawie książki „Charlie i fabryka czekolady” Roalda Dahla. Uczniowie kształtowali pozytywne nastawienia do lektury, pogłębiali interpretacje powieści, rozwijali wyobraźnie, oraz doskonalili umiejętności pracy w grupie. Analizowali treści i formy przepisów z użyciem czekolady znalezionych w różnych źródłach. Pisali teksty by zachęcić do czytania, wykonali plakat, grę planszową na podstawie chińczyka. Ułożyli krzyżówkę i piosenkę, odbył się klasowy konkurs z wiedzy o książce. Przedstawili fragment treści ulubionej pozycji z projektu. Uczniowie chętnie angażowali się w wykonanie zadań, a efekty pracy grup świadczą o ich pomysłowości.
W projekcie klasowym „Książka naszym przyjacielem” na podstawie utworu „Władca Lewawu” Doroty Terakowskiej przedstawili uczniowie z klasy VI.Celem projektu było rozwijanie zainteresowań czytelniczych, wyobraźni twórczej, współpracy w grupie, ćwiczenia umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji. Dzięki książce uczniowie poznali życie pająków wzbogacili swoją wiedzę przyrodniczą. Na podstawie tej książki stworzyli plakat przedstawiającego pająka, makietę zamku i wiersz o książce. Udział w projekcie pomógł rozwinąć rozmaite talenty oraz nauczyło współpracy w grupie.
Wszystkie prezentacje zostały wysłuchane ze skupieniem i podziwem dla zgromadzonych dzieł i materiałów. Niezależnie od sposobu rekomendacji, każdy dzielił się swoimi refleksjami i wrażeniami z przeczytanych pozycji książkowych oraz podejmował decyzję o wypożyczeniu i czytaniu książek.
Na koniec uczniowie: Weronika Jafra z kl. I, Justyna Jakubowska z kl. II, Zuzanna Wawrzyniak z kl. III, Marcelina Szmajda z kl. IV, Anna Bałdych z kl. V i Nikola Kulwiecką z kl. VI otrzymali nagrody „Najlepszego Czytelnika”. Są to uczniowie, którzy przeczytali najwięcej pozycji książkowych Programu.
Mamy nadzieję, że podstawowym rezultatem programu będzie trwałe zainteresowanie uczniów czytaniem. Aby tak się stało muszą jednak doświadczyć przyjemności z czytania, odkryć w nim atrakcyjny sposób zdobywania wiedzy o świecie, rozwijania zdolności i zainteresowań, a także spędzania wolnego czasu. Dziękujemy wszystkim nauczycielom i wychowawcom oraz uczniom i ich rodzicom za wsparcie i wysiłek włożony we wszystkie działania i udział w programie „Książki naszych marzeń”, który przyniósł ożywienie w pracy biblioteki i wzrost aktywności czytelników.
Elżbieta Młotkiewicz