
- Jak zadbać o czystość wody ?
- Jak oczyszczać wodę ?
- Czy potrafimy oszczędzać wodę?
Ponieważ brak wody pitnej jest problemem występującym coraz powszechniej w wielu miejscach na świecie, w związku z tym uczniowie przygotowali pokaz filtrowania wody za pomocą ogólnie dostępnych materiałów takich jak: gaza, rajstopy, filtr do kawy i sito. Sprawdzili jak działają filtry a widzowie ocenili, że najbardziej skuteczny był filtr do kawy.
Ścieki komunalne i przemysłowe oczyszcza się w oczyszczalniach. Aby lepiej zrozumieć ich działanie, korzystając z informacji dostępnych w Internecie, uczennice zbudowały model mechaniczno – biologicznej komunalnej oczyszczalni ścieków, który zaprezentowały podczas pokazu.
Pomocą w ocenie czystości wody są badania prowadzone w laboratoriach. Ale przechodząc obok każdego zbiornika wodnego możemy ocenić stan jego wody wykorzystując wskaźniki jakimi są zamieszkujące go organizmy żywe. Wiele z nich to tak zwane biowskaźniki. Korzystając z przygotowanej prezentacji koleżanka pokazała uczniom przykłady roślin i zwierząt będących wskaźnikami zarówno wód czystych, jak i zanieczyszczonych.
Produkcja ścieków komunalnych jest naszą codziennością. Chłopcy skupili się także na globalnych kataklizmach jakimi są wycieki ropy naftowej z tankowców, platform wiertniczych i podwodnych ropociągów. W swojej pracy pokazali skutki oddziaływania wielkich plam ropy naftowej na środowisko wodne.
Dużą ciekawość uczniów wzbudził eksperyment, w którym uczniowie zademonstrowali, oczywiście w dużo mniejszej skali i uproszczonej wersji, działanie jednej z metod usuwania plam ropy naftowej z powierzchni wody. Do miski z wodą, na powierzchni której pływała plama oleju samochodowego, włożyli nogawkę rajstop nylonowych wypełnioną włosami z zakładu fryzjerskiego. Po ok. 45 minutach plama znikła.
Kolejny eksperyment, który przeprowadzili uczniowie pozwolił oszacować ile wody zmarnujemy, gdy przez tydzień z naszego kranu będzie kapała woda. Z przeprowadzonej ankiety wynikało na szczęście, że dbamy o szczelność instalacji wodnych w domu.
Na zakończenie uczniowie skupili się na prostych sposobach oszczędzania wody podczas codziennych czynności w domu i zaprezentowali je w formie prezentacji multimedialnej i plakatów.
Przeprowadzony projekt łączył badania z dziedziny chemii, fizyki, biologii i geografii. Podczas jego realizacji uczniowie rozwinęli wiele kompetencji kluczowych. Koordynatorkami wykonywanych działań były panie: Maria Pękacz, Elżbieta Wietrzyk i Beata Woźniak.
Beata Woźniak