Podsumowanie Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2021-2023

W dniu 21 marca 2023 r. w Szkole Podstawowej w Miłaczewie odbyło się podsumowanie działań związanych z realizacją Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2021-2025. Celem programu było rozwijanie zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży. Pod koniec października biblioteka szkolna wzbogaciła księgozbiór o 305 nowych książek. Zakupione nowości wydawnicze oraz lektury zostały wybrane przez uczniów w czerwcu w ubiegłym roku szkolnym podczas głosowania na lekcjach wychowawczych i bibliotecznych w ramach akcji „Ogólnopolski Wybór Książek” oraz przygotowanej oferty wydawniczej. W ramach Programu uczniowie ze swoimi wychowawczyniami i nauczycielkami języka polskiego podejmowali różnorodne działania promujące czytelnictwo, realizowali klasowe projekty czytelnicze oraz wzięli udział w konkursach. Uczniowie klasy I realizowali projekt pod nazwą „Mój ulubiony bohater bajkowy”. Wykonali oni rysunki dowolną techniką. W ramach projektu „Pięknie czytam” uczniowie kl. II wypożyczyli ulubione książki z biblioteki i przygotowali fragment, którego nauczyli się pięknie czytać na forum klasy. W klasie III w marcu odbyły się zajęcia otwarte ,,Czytamy z rodzicami oraz nauczycielami”. Podczas spotkania promowana była lektura pt. ,,Afryka Kazika" Łukasza Wierzbickiego. Uczniowie zaprezentowali też zakładki, które wykonali z rodzicami. Ponadto rodzicom zostały przekazane listy, w których przekonywano o wielkiej roli czytania w życiu człowieka, zwłaszcza tego małego. Uczniowie kl. III przygotowali również Pasowanie na czytelnika dla klasy pierwszej. Czwartoklasiści realizowali projekt „Nasze zabawy z Mikołajkiem”, podczas którego przygotowali krótką scenkę jednego rozdziału książki pt. „Mikołajek” oraz scenografię. Podczas podsumowania zaprezentowali efekty projektu przedstawiając inscenizację „Zabawa w kowbojów” przed całą społecznością szkolną. W projekcie klasowym „Książka naszym przyjacielem” uczniowie z klasy V przygotowali plakaty zachęcające do czytania, które zostały pokazane i omówione. Uczniowie kl. VII brali udział w projekcie „Plebiscyt na najciekawszą książkę – prezentacja multimedialna”. Projekt miał przyczynić się do bliższego zapoznania uczniów z dotychczasowym i nowo zakupionym księgozbiorem biblioteki szkolnej oraz do pokonania stereotypowego podejścia do lektury. Podczas realizacji projektu uczniowie mieli możliwość wykorzystania wiedzy zdobytej na lekcjach informatyki. Wykonali prezentacje multimedialne - zachęcające do przeczytania wybranej przez nich książki ze szkolnej biblioteki. Klasowy projekt ósmoklasistów pn.: „Książki czytamy i dostarczamy, dobre serce mamy więc pomagamy” zakładał propagowanie czytelnictwa poprzez działania Szkolnego Wolontariatu oraz pomoc młodszym kolegom i koleżankom, osobom starszym i samotnym polegającą na czytaniu wierszy, bajek młodszym kolegom wykorzystując przygotowane odpowiednie stroje oraz proponowanie i dostarczanie wybranej pozycji książkowych babciom, dziadkom, rodzicom. W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2021 - 2025 w naszej szkole zrealizowano kilka konkursów. Uczniowie kl. IV brali udział w projekcie „Lekturę przeczytałem od deski do deski – konkurs czytelniczy”. Celem projektu było zachęcanie uczniów do czytania książek. Rozbudzenie ich wyobraźni, pasji czytelniczej i zamiłowania do literatury. Podczas realizacji projektu uczniowie mieli możliwość wykorzystania wiedzy zdobytej na zajęciach prowadzonych przez nauczyciela biblioteki, które uczyły wykonywania lapbooka. Zadaniem uczniów było przeczytanie lektury pt. „Król Maciuś Pierwszy”, wykonanie lapbooka, a następnie wzięcie udziału w teście sprawdzającym jej znajomość. Uczniowie klasy piątej „Sekrety książki Czarci Młyn zamknięte w lapbooku”, natomiast klasa VI „Sekrety książki Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi zamknięte w lapbooku”. Uczniowie przeczytali książki, wzięli udział w konkursach czytelniczych, wykazując się doskonałą wiedzą na temat poznanych lektur. Ponadto przygotowali kolorowe, pełne niespodzianek lapbooki. W klasach IV-VI odbył się konkurs „Wiedzy o książce” i konkurs plastyczny w klasie I „Mój ulubiony bohater bajkowy”. Podczas podsumowania uczniowie klas I-III wzięli udział w szkolnym konkursie recytatorskim z wierszami Wandy Chotomskiej. W wyżej wymienionych konkursach nagrody otrzymali: Konkurs wiedzy o książce: Klasa IV I miejsce: Lena Kędzia II miejsce: Lena Bruź III miejsce: Janusz Jasiak Klasa V I miejsce: Alicja Jaroszewicz II miejsce: Julia Jaroszewicz III miejsce: Iga Mikołajczyk klasa VI I miejsce: Tomasz Barcki II miejsce: Antoni Bałdych III miejsce: Gabriela Jasiak Nagrodzeni za lapbooki: klasa IV I miejsce: Julia Bekalarska II miejsce: Zuzanna Kąciak III miejsce: Laura Przygońska klasa V I miejsce: Iga Mikołajczyk II miejsce: Alicja Jaroszewicz III miejsce: Julia Jaroszewicz, Mateusz Ambroziak klasa VI I miejsce: Tomasz Barcki II miejsce: Antoni Bałdych III miejsce: Piotr Pawlak
Wysiłek włożony we wszystkie działania w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2021-2025 przyniósł ożywienie w pracy biblioteki i wzrost aktywności czytelników oraz pomógł rozwinąć talenty uczniów i nauczył współpracy w grupie.
Marta Tomczyk-Groblica
Elżbieta Młotkiewicz
Zdj. A.P.
Więcej zdjęć:
Pozostałe aktualności
-
Kolejny Tydzień Dbania o Relacje w naszej szkole
-
Koncert „Z muzyką przez świat”
-
Audycja muzyczna
-
Bezpieczeństwo - to podstawa!
-
Aktywność fizyczna – realizacja programu „Trzymaj formę”
-
Udział w XIX Powiatowym Konkursie Przedszkolaków „Śpiewam i maluję”
-
„Serce dla Wojtusia”
-
„Pogromcy ortograficznych byków”
-
Święto Narodowe Trzeciego Maja
-
Spotkanie profilaktyczne z rodzicami – profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych
-
Wyróżnienie dla Wiktorii w Powiatowym Konkursie Plastycznym
-
Obchody Dnia Ziemi
-
Audycja muzyczna - klarnet
-
Pierwsza Pomoc Przedmedyczna
-
Zakończyliśmy realizację Rekomendowanego Programu Profilaktycznego „Unplugged”